| Več
Mednarodna okrogla miza »Mediji in turizem« in večerni sprejem za sopotnike društva FIJET Slovenija

O turizmu naj poročajo novinarji, ki dobro poznajo to panogo in če se specializirajo za to področje, se morajo nenehno izobraževati in prilagajati ne le velikim spremembah v turizmu ampak tudi na področju medijev. Z novimi trendi v turizmu se odpirajo tudi vsebinsko nove možnosti za turistične novinarje. Turizem tudi v prihodnje potrebuje specializirane turistične novinarje in uredništva medijev bi morala omogočiti njihovo stalno izobraževanje. To so ocenili udeleženci Mednarodne okrogle mize »Mediji in turizem«. Kot osrednji dogodek je potekala v organizaciji FIJET Slovenija ob 50-letnici organiziranega delovanja slovenskih turističnih novinarjev v Kongresni dvorani Kristalne palače BTC v Ljubljani.

Uvodoma je udeležence srečanja pozdravil Jože Mermal, predsednik uprave družbe BTC, ki je gostila okroglo mizo in ki postaja vse močnejši turistični ponudnik v Ljubljani. »V turizmu se dogajajo velike spremembe,« je dejal Mermal in izrazil prepričanje, da se jim bodo uspešno prilagodili tudi turistični novinarji. Mesto BTC, ki ima že bogato ponudbo za prosti čas, od hotela do Vodnega mesta Atlantis, nakupovanje, kot pomemben element turističnega povpraševanja, načrtno vključuje v turistično ponudbo Ljubljane ter išče partnerstva tudi z drugimi uveljavljenimi slovenskimi turističnimi kraji in evropskimi nakupovalnimi mesti. Strateška odločitev za trajnostno ravnanje družbe na področju energije, vode,prometa in ravnanja z odpadki pa se tudi že povsem sklada s promocijo Slovenije kot zelene, zdrave in aktivne.

Četrti steber turizma

»Turistični novinarji so ne le pomemben kritični opazovalec slovenskega turizma, so hkrati eden izmed njegovih pomembnih stebrov in partnerjev,« je dejal Zdravko Počivalšek, minister za gospodarski razvoj in tehnologijo. »Brez novinarjev slovenski turizem zagotovo ne bi bil takšen kot je, ideje in izkušnje novinarjev so dragocene za vse, ki delajo na področju turizma. Resda ni vselej lahko govoriti z novinarji, vendar svet rabi pozitivne zgodbe in v turizmu je takšnih zgodb nedvomno veliko.« Čeprav se zdaj soočamo s težkimi globalnimi izzivi, je minister izrazil prepričanje, da bodo tudi novinarji pomagali pri promociji Slovenije kot varne in privlačne turistične dežele.

Po besedah Maje Pak, v.d. direktorice Slovenske turistične organizacije je pomembno kritično spremljanje turistične panoge s strani novinarjev, prav tako so nepogrešljivi v stalnem opozarjanju na pomen turizma in priložnosti, ki jih turizem predstavlja za Slovenijo in kot vez med turističnimi ponudniki in turisti. STO prepoznava pomen, ki ga imajo mediji pri oblikovanju podobe slovenskega turizma, zato vsako leto v Slovenijo povabi približno 230 novinarjev iz 20 držav. Da je turistično novinarstvo pomembno za promocijo slovenskega turizma je poudarila tudi Eva Štravs Podlogar, v.d. generalne direktorice Direktorata za turizem in še, da je bila in je še, zelo pomembna njegova vloga pri oblikovanja podpore centrov odločanja in slovenske javnosti za razvoj turizma

Obrazi turizma

Direktorica za področje komuniciranja in publikacije v Svetovni turistični organizaciji UNWTO Sandra Carvao je poudarila, da na globalni ravni, klub resnim političnim zaostritvam in gospodarski krizi, turizem še vedno raste, vendar se v panogi sami in v turističnem povpraševanju dogajajo velike spremembe. Ko govorimo o turističnem novinarstvu, po njeni oceni, v medijih prevladujejo zapisi o potovanjih in reportaže, manj pa je zaslediti celovitejše obravnave turizma kot zelo prepletene dejavnosti ter v mnogih državah kot zelo pomembnega izvoznika in dejavnosti, ki je zelo usmerjena v trajnostni razvoj. Napočil je čas, da novinarji turistično dejavnost predstavijo skozi človeške zgodbe, to je pozitivne primere, ki dokazujejo, da turizem ljudem daje priložnost za delo in zaslužek ter spodbuja rast nacionalnih gospodarstev. To je ena izmed sprememb, ki naj bi se ji prilagoditi tudi turistični novinarje, je poudarila Carvao, da naj torej ne bo v ospredju opisovanje posameznih krajev, naravnih lepot in znamenitosti, pač pa naj novinarji prikazujejo vpetost posameznikov v turizem skozi njihove zgodbe.

Treba je narediti domačo nalogo

Petra Lesjak Tušek, predsednica Društva novinarjev Slovenije ocenjuje, da v slovenskem novinarstvu, z izjemo nekaterih redkih posameznikov, na splošno ni več novinarjev, specializiranih za posamezna področja. Turističnega novinarstva ni mogoče izvzeti iz splošnega stanja v slovenskem novinarstvu in seveda tudi ne iz globalnega dogajanja na področju medijske krajine. Slovenski mediji se soočajo z nedorečeno ureditvijo lastništva, finančnim izčrpavanjem, neustrezno medijsko zakonodajo, vedno večjo konkurenco tako imenovanih novih medijev, komercializacijo vsebin in senzacionalizmom. Ob takšnih pogojih se postavlja vprašanje, ali novinarji še lahko delujejo neodvisno in profesionalno.

Novinarsko pokrivati turizem je le na prvi pogled preprosto, je še ocenila Lesjakova, saj morajo biti zaradi nestabilnega političnega in gospodarskega dogajanja v svetu turistični novinarji še bolj odgovorni in usposobljeni opravljati svoje delo. Je pa z osebno angažiranostjo, stalnim iskanjem novih znanj in zavedanjem, da se javnosti nikoli ne sme podcenjevati, mogoče zagotoviti kakovost turističnega novinarstva tudi v prihodnje.

Potreben je dialog

Tijani Haddad, predsednik svetovnega združenja turističnih novinarjev FIJET je predstavil osnovne cilje te organizacije. Podpora trajnostnemu turizmu na svetovni ravni je eden izmed njih, prav tako pomembno je stalno dodatno izobraževanje turističnih novinarjev, še zlasti mladih, s turistično industrijo pa je skupen cilj krepitev univerzalnih vrednot in boljše razumevanje med narodi sveta. V zaostrenih političnih odnosih v svetu in širjenju terorizma v zadnjem obdobju pa se morajo turistični novinarji temu rušilcem miru in vrednot postaviti po robu z novimi znanji ter vsemi močmi in sodelovanjem, je še poudaril Haddad ob zaključku razprave na okrogli mizi, ki jo je povezoval Drago Bulc, predsednik FIJET Slovenija.

Blogerji niso novinarji

Mag. Irene Stelzmüller, vodja uredništva strokovne revije Hotel & Touristik založbe Manstein z dvajsetletnimi izkušnjami na področju specializiranega novinarstva je na okrogli mizi orisala stanje v Avstriji. Kljub temu, da je Avstrija nedvomno turistična velesila, ima le dve turistični reviji, tudi v uredniških javnih medijev je vedno manj razumevanja za specializacijo v novinarstvu in potrebo po delovanju na terenu in ne zgolj na spletu v uredništvih. Seveda se je v zadnjih dveh desetletjih v novinarstvu veliko spremenilo, je še dodala, medtem ko je v Evropi še razmeroma veliko klasičnih tiskanih medijev, v azijskem prostoru denimo že prevladujejo spletni. Predvsem turistične organizacije, ki se ukvarjajo s promocijo turizma, to vedno pogosteje izvajajo tudi s pomočjo blogerjev, vendar se je potrebno zavedati, da blogerji niso novinarji, prav tako novinarjev nikakor ne bi smele enačiti z oglaševalskimi agencijami.

Turizem potrebuje kritičen odnos novinarjev

Petra Stušek, direktorica Turizma Ljubljana z dolgoletnimi izkušnjami v sodelovanju z novinarji, je bila kritična: »Pogrešam urednike in novinarje s poglobljenim znanjem o turizmu in turistične novinarje z imenom in priimkom. Ob vprašanju, ki ga je v osrednje postavila okrogla miza, ali specializirano turistično novinarstvo umira, pa se sprašujem, ali se je sploh že rodilo.« Stuškova je dodala, da živimo v času nenehnih sprememb, veliko so jih seveda v odnosu med turističnimi ponudniki in turisti prinesle tehnologija in v zadnjem obdobju še zlasti pametni telefoni. Uporablja jih že 2 milijardi ljudi, kar pomeni hkrati toliko potencialnih poročevalcev o turističnih doživetjih in objav o njihovih izkušnjah. Povečuje se število blogerjev, tudi Turizem Ljubljana jih uporablja kot promocijski kanal, je še dejala Stuškova, vendar kaže upoštevati, da blogerji objavljajo predvsem svoje izkušnje in občutenje, novinarski pristop pa je veliko širši.

FIJET Slovenija je okroglo mizo organiziral v sodelovanju z Ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo, Slovensko turistično organizacijo, Turizmom Ljubljana in družbo BTC. (Cveta Potočnik)

Foto utrinki Janeza Platiše z okrogle mize Mediji in turizem

Postojnska jama, največja slovenska znamenitost, 24 kilometrov rovov, galerij, veličastnih dvoran in igrivih skulptur, je edina jama z dvotirno železnico na svetu, kjer lahko doživite vznemirljivo vožnjo z vlakcem skozi osupljivo lepo podzemno krajino... več

Družba BTC je z dolgoročno vizijo v nekdanjem ljubljanskem ruralnem mestnem območju zgradila mesto v mestu - BTC CITY, v katerem... več

Odkrivajte Evropo z nami! Spoznajte vznemirljive ulice in utrip velemest, doživite prostrane širjave, čarovnije narave in skrivnostne trdnjave... več