| Več
Prodoren nastop slovenskega turizma na ITB

Cveta Potočnik, 12. marec 2017

Prepoznavnost Slovenije se je z letošnjim nastopom na berlinski turistični borzi, največjem vsakoletnem sejemsko-strokovnem turističnem dogodku na svetu, ki se je končal danes, zelo povečala. Slovenija je bila država partnerica štiridnevnega Kongresa ITB, v okviru katerega se je zvrstilo več kot 200 strokovnih predavanj in 400 govorcev. Hkrati je bila partner kulturnega segmenta sejma. Partnerstvo ji je odprlo veliko možnosti za promocijo in prvič, odkar je prisotna na ITB, je na kongresu sodelovalo veliko slovenskih poznavalcev turizma v razpravah in predavanjih o najrazličnejših razvojnih dilemah turizma in pristopih za njihovo reševanje. K ugledu turistične Slovenije je nedvomno veliko prispevala tudi osvojitev nagrade za upravljanje trajnostnega turizma World Legacy Destination Leadership, ki jo je Slovenski turistični organizaciji na borzi podelil National Geographic. In ne nazadnje, imenitna promocijska poteza je tudi bila, da je bilo geslo za brezplačni brezžični dostop do interneta na celotnem sejmišču »I feel Slovenia«.

Najbolj obsežen nastop slovenskega turizma na mednarodnem parketu

Medtem, ko je bil na slavnostni otvoritvi borze eden izmed govornikov Dr. Seretse Khama Ian Khama, predsednik Botsvane, države partnerice celotne ITB, je strokovni del borze, to je Kongres, po uvodnem otvoritvenem nagovoru strokovnega direktorja kongresa Rolanda Conradya,nagovoril Zdravko Počivalšek, minister za gospodarski razvoj in tehnologijo. Conrady je dejal, da do pred nekaj meseci Slovenije še ni poznal, da pa zdaj ve, da je zelo raznolika država in da je zelo uspešna pri izvajanju koncepta trajnostnega razvoja. Minister Počivalšek je dejal, da ima Slovenija vizijo postati stoodstotna zelena destinacija, da ta koncept izvaja tudi v praksi in da za takšno usmeritev že dobiva potrditev in priznanja iz mednarodnih turističnih krogov in trajnostnih organizacij. Potem ko je Slovenija lani presegla 11 milijonov prenočitev, kar je pet krat več kot je njenih prebivalcev, ji uspeva, da je s svojo ponudbo med turisti pridobila številne zelene ambasadorje, je še dejal Počivalšek.

Na strokovnem Kongresu ITB je Slovenija razdelala eno izmed osrednjih strokovnim tem letošnje ITB, to je zeleni oziroma trajnostni turizem. V okviru tako imenovanega Zelenega panela je Maja Pak, direktorica STO predstavila, kako se je Slovenija v zadnjih desetih letih preobrazila v zeleno destinacijo in razvila svoj model za upravljanje trajnostnega razvoja. To je rezultat ugotovitve, da zgolj lepa narava ni dovolj za prepoznavnost in obstoj na turističnem tržišču ter posledično strateške odločitve v letu 2009, ki je bila sprejeta na osnovi številnih raziskav in posvetovanj z različnimi javnostmi, je dejala. Sledilo je sprejetje Deklaracije o zelenem partnerstvu leta 2012 in zatem sprejetje Zelene sheme slovenskega turizma, sistema, ki pod krovno znamko Slovenia Green združuje vsa prizadevanja za trajnostni razvoj ob upoštevanju različnih globalnih meril, lani pa je dobila naziv prve Zelene države sveta. V pogovoru v okviru panela so sodelovali prof. dr. Lučka Bogataj, klimatologinja, Matevž Lenarčič, pilot, biolog in alpinist, mag. Petra Stušek, direktorica Turizma Ljubljana, dr. Jan Bizjak, Garden Village Bled in Jana Apih, direktorica Zavoda trajnostnega turizma GoodPlace in predstavnica konzorcija Slovenia Green.

Profesor Bogatajeva je med drugim razlogi, da je Slovenija danes dober primer izvajanja trajnostnega razvoja, poleg naravnih danosti in odnosa Slovencev do narave izpostavila pomen izobraževanja v mreži eko-šol in pomen medijev, ki so poudarjali pomembnost usmeritve v zeleni turizem. Hkrati je ocenila, da kaže še marsikaj storiti na področju javnega prometa, energetske učinkovitosti, pri ravnanju z odpadki in prilagajanju na podnebne spremembe. Matevž Lenarčič je opozoril na energetsko potratne sodobne tehnologije in da so okoljski problemi večji, kot si morda mislimo. Po oceni Petre Stušek je ključno, da so različne ukrepe za zeleno Ljubljano dobro sprejeli tudi domačini in da so vse trajnostne spremembe v mestu vidno vplivale tudi na turistični razvoj. Jan Bizjak je kot primer dobre prakse povezovanja narave s turistično ponudbo in osveščanja gostov predstavil delovanja ekološkega glampinga Garden Village Bled. Jana Apih je povedala, da je turistični sektor v Sloveniji aktivno prevzel svojo zeleno vlogo in da je trajnostno upravljanje sprejeto na vseh ključnih ravneh od nacionalne do lokalnih. Podjetniški in javni sektor v vedno večji meri prepoznavata naravo, lokalno tradicijo in kulturo ter skrb za dobrobit lokalnih skupnosti kot ključno razvojno usmeritev in pomemben element prepoznavnosti in atraktivnosti Slovenije. STO pri tem s podeljevanjem certifikata Slovenia Green igra pomembno vlogo.

Predstavniki slovenskega turizma so sodelovali tudi na nekaterih drugih strokovnih dogodkih Kongresa ITB, Miha Kovačič,direktor Kongresnega urada Slovenije in Gorazd Čad, direktor Toleranca Marketinga sta predstavila izkušnje na področju organizacije kongresnih dogodkov, v okviru Foruma ekspertov za wellness pa je o uspešnosti slovenskih naravnih zdravilišč govoril Iztok Altbauer, direktor Združenja slovenskih naravnih zdravilišč.

Stičišče nastopa slovenskega turističnega gospodarstva na letošnji borzi je bila tudi tokrat stojnica, večja kot kdajkoli doslej, dobro označena in vidna od daleč, odražala je nosilno temo predstavitve, to so zdrave vode in kultura ter dosežki na področju trajnostnega turizma, med prikazom zgodovinskih mest pa je bil poudarek na Plečnikovi Ljubljani, Zeleni prestolnici Evrope 2016. Na vselej dobro obiskani stojnici so bili predstavniki več slovenskih turističnih podjetij kot kdaj koli doslej, obiskali so jo številni ugledni in pomembni gostje, med drugimi tudi Taleb Rifai, generalni sekretar Svetovne turistične organizacije, veleposlanica Slovenije v Nemčiji Marta Kos Marko in župan Berlina Michael Mȗller, ki se je sestal z ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem. Razen na stojnici, so se slovenske zelene destinacije in ponudniki predstavljali tudi v dvorani odgovornega turizma in sicer pod krovnim sporočilom Slovenija vam da misliti zeleno, medtem ko je Turizem Ljubljana v dvorani s ponudbo kulture evropskih mest postavil posebno predstavitev, posvečeno Plečnikovi Ljubljani. Predstavitev Slovenije in njene turistične ponudbe je zaokrožil slovenski večer, na katerem so povabljenci spoznavali slovensko zeleno vizijo mest in podeželja ter kulturno izročilo.

Celoten nastop Slovenije na letošnji ITB je vodila Slovenska turistična organizacija, veliko dela in priprav je izvedlo tudi predstavništvo STO v Nemčiji. Vodja predstavništva Majda Rozina Dolenc je dejala, da so se za  partnerstvo kongresnega dela odločili zato, da bi se povečala globalna prepoznavnost Slovenije in Slovenije kot turistične destinacije. »Konkurenca v turizmu je neizprosna, s tem partnerstvom smo tudi opozorili, da je v slovenskem turizmu nakopičenega veliko znanja, predstavili smo dobre prakse odgovornega turizma v Sloveniji ter aktualne zanimive vsebine in razloge za njen obisk.Tako obsežnega nastopa na mednarodnem parketu slovenski turizem še ni imel!«

Svetovni turizem raste kljub terorizmu, političnim krizam in vojnam

Rolf D. Freitag, direktor IPK International, foto: C. Potočnik

Turčija in Francija sta lani zabeležili velik padec turističnega obiska iz tujine zaradi politične nestabilnosti in terorističnih napadov, vendar pa je svetovni turizem znova dosegel štiriodstotno rast, prek meja je potovala skoraj milijarda sto milijonov ljudi. Najbolj se je povečalo število turistov iz azijskih držav, še vedno pa med prebivalci vseh celin največ potujejo Evropejci. Največ turistov je lani obiskalo Španijo, ZDA pa so bile po obisku na drugem mestu. Približno tretjina vseh turistov se je tudi lani odločila za počitnice ob morju, zelo se je povečalo število potovanj v mesta, priljubljena pa so bila tudi krožna potovanja.

Povpraševanja je na globalni ravni toliko, da bi lahko zapolnili še dva milijona prenočitvenih zmogljivosti, torej so razmere za investitorje zdaj ugodne, je ocenil Rolf Freitag, direktor IPK International. Kljub razmahu rezervacij na spletu so turistične agencije in organizatorji potovanj ohranili svoje mesto na turističnem zemljevidu, vendarle tiste, ki so se prilagodili dobi digitalizacije in imajo močno prisotnost na spletu. Družabna omrežja so po začetnem boomu še vedno zanimiva za oglaševanje, je še dejal Freitag, vendar, gre za razmeroma poceni trženjsko orodje, ki ne dosega velikih rezultatov.

Strah pred terorističnimi napadi vpliva na turistične tokove, je pokazala raziskava IPK International, katere rezultate tradicionalno objavijo na ITB. Približno tretjina od skoraj pol milijona anketiranih v 60 državah je dejala, da tudi letos nameravajo potovati v tujino,vendar le v varne države. Da se mnenje o varnih ali nevarnih državah zelo hitro spreminja, kaže primer Turčije, ki jo je lani 64 odstotkov anketiranih smatralo za nevarno, letos pa že 76 odstotkov.

Za letošnje leto je IPK napovedal nadaljnjo 4-odstotno rast globalnega turizma, najbolj se naj bi povečalo število turistov iz Azije in Amerike, medtem ko je v Evropi pričakovati zmerno, tri odstotno rast števila potovanj v tujino.

V Nemčiji se je prodaja aranžmajev pri agencijah in organizatorjih potovanj v tem letu začela dobro, po podatkih DRV se je prodaja za letošnje poletje povečala za 6 odstotkov v primerjavi z istim obdobjem lanskega leta. Največ je povpraševanja po zahodnih sredozemskih državah - za Španijo in Portugalsko, dobro pa gre prodaja tudi za Grčijo, Bolgarijo in Hrvaško. Prodaja aranžmajev za Turčijose je zmanjšala za slabih 60 odstotkov. (Cveta Potočnik)

Zadnja ITB za Taleba Rifaia v vlogi generalnega sekretarja UNWTO

Taleb Rifai, generalni sekretar Svetovne turistične organizacije, foto: Messe Berlin

Za Taleba Rifaia, dolgoletnega generalnega sekretarja Svetovne turistične organizacije je bila letošnja ITB zadnja do izteka njegovega mandata. Za vse kar je storil za ugled turizma v svetu, spodbujanje posameznih vlad za odpravljanje ovir za turistični razvoj ter promocijo načel trajnostnega razvoja in odgovornega turizma je na vseh dogodkih, na katerih je spregovoril, požel stoječi aplavz. Že v otvoritvenem nagovoru je dejal, da živimo v času pomanjkanja strpnosti in vsakovrstnega nasilja, terorizem pa pogosto zelo škodi turizmu, ker so tarča pogosto infrastrukturni objekti, na primer letališča.
Lani je globalni turizem znova dosegel štiriodstotno stopnjo rasti in s tem se nadaljuje nekaj letno obdobje rasti turizma, vendar pa smo priča dejanjem, ki ogrožajo svobodo do potovanj. Obsodil je ukrepe Donalda Trumpa o prepovedi vstopa državljanom nekaterih držav v ZDA. Takšne prepovedi ne zagotavljajo večje varnosti, je dejal Rifai, ampak le povečujejo občutek strahu in tesnobe.
Letošnje leto je UNWTO proglasila za leto trajnostnega razvoja za turizem, hkrati pa je začela promovirati geslo »Potujte, uživajte in spoštujte» in s to poslanico je na letošnji ITB svoje nagovore tudi končeval Taleb Rifai. (Cveta Potočnik)

Trajnost, varnost, digitalizacija in umetna inteligenca

Prof. dr. Roland Conrady, znanstveni direktor Kongresa ITB 2017, foto: C. Potočnik

Trajnostni razvoj, varnost, digitalizacija in umetna inteligenca so bile osrednje teme letošnjega ITB Kongresa. Travelzoo je v sodelovanju z ITB je predstavil globalno študijo, ki so jo izvedli v Evropi, Ameriki, na Japonskem in v Indiji. Pokazala je, da se izmed vseh varnostih problemov, ljudje najbolj bojijo terorizma in sicer tako imenovane novega obraza terorizma, saj se ti napadi vse pogosteje dogajajo tam, kjer se zbira veliko ljudi. Najboljše sredstvo, ki ga turistični ponudniki lahko uporabijo za preprečevanje strahu, je čim boljši in hitrejši pretok informacij, pa ne le pred prodajo storitev ali aranžmajev, ampak tudi takrat, ko si je turist že rezerviral počitnice, vse do odhoda in seveda tudi med koriščenjem aranžmaja oziroma storitve. Richard Singer, član uprave Travelzoo je pozval turistične agencije in hotele, da izdelajo enotne varnostne standarde in pripravijo nabor preventivnih ukrepov za zagotavljanje varnosti v počitniških krajih.

V številne gospodarske panoge zelo hitro prodirata digitalizacija in robotizacija, turizem v tem pogledu še vedno sodi med zelo klasične dejavnosti, smo lahko slišali na številnih predavanjih in okroglih mizah na ITB. Zelo hitro pa je na pohodu tudi umetna inteligenca in tudi o tem, kako utegne vplivati na poslovanje turistične industrije, je bilo veliko govora. Turistična industrija mora vsem tem tehnološkim spremembah slediti in jih uvajati, so poudarili številni govorniki, saj turisti vedno hitreje sprejemajo novosti s področja tehnologije, kar dokazuje zelo široka uporaba mobilnih tehnologij in aplikacij v razmeroma kratkem času. Hkrati pa morajo turistični ponudniki paziti, da ne postanejo preveč odvisni od informacijskih strokovnjakov, ki ne upoštevajo bistva turizma, torej, da gre za storitve ljudem, ki si na počitnicah in potovanjih želijo avtentična in realna doživetja, ki jih ne more nadomestiti noben stroj.

»Ali bodo algoritmi že v bližnji prihodnosti sestavljali turistične produkte,« se je spraševal na otvoritvi Kongresa ITB njegov znanstveni direktor prof. dr. Roland Conrady.»Samo Google, Facebook, Microsoft in IBM so leta 2015 investirali 10 milijard dolarjev v razvoj umetne inteligence, start-up podjetja pa so za te namene zbrala 8,5 milijarde dolarjev.« Velikani informacijske tehnologije že zdaj razpolagajo z ogromnimi količinami informacij o posameznikih, tudi o njihovih nakupovalnih in počitniških navadah, torej z informacijami za individualizirane ponudbe, medtem ko nepovezani turistični ponudniki, na primer letalski prevozniki ali hotelirji o svojih potnikih in gostih vedo neprimerno manj, podatkov pa med seboj tudi ne izmenjujejo. Da celo sistemi letalskih prevoznikov, ki so partnerji v istem globalnem omrežju ali imajo istega lastnika, med seboj niso povsem kompatibilni in se podatki o kupcih njihovih storitev ne posodabljalo v realnem času, smo se lahko prepričali ob stavki na berlinskih letališčih, ki je prizadela pri povratku mnoge udeležence ITB. Najprej utegnejo hudo konkurenco velikih informacijskih multinacionalk čutiti organizatorji potovanj, razen če se ne bodo hitri osredotočili na svojo osnovno dejavnost - oblikovanje počitniških aranžmajev, ki bodo upoštevali potrebo turistov po resničnih doživetjih, srečevanju drugih ljudi, spoznavanju kultur ter okušanju hrane in vin. (Cveta Potočnik)

Postojnska jama, največja slovenska znamenitost, 24 kilometrov rovov, galerij, veličastnih dvoran in igrivih skulptur, je edina jama z dvotirno železnico na svetu, kjer lahko doživite vznemirljivo vožnjo z vlakcem skozi osupljivo lepo podzemno krajino... več

Družba BTC je z dolgoročno vizijo v nekdanjem ljubljanskem ruralnem mestnem območju zgradila mesto v mestu - BTC CITY, v katerem... več

Odkrivajte Evropo z nami! Spoznajte vznemirljive ulice in utrip velemest, doživite prostrane širjave, čarovnije narave in skrivnostne trdnjave... več